Maak kennis met Ruud franco lozano

In 2022 was hij nog Rookie van het jaar, in 2023 is hij vestigingsverantwoordelijke in Oldenzaal. Bij Pro kan je hard gaan en Ruud laat zien dat je met passie en gedrevenheid ver kunt komen. In deze Get to know the Pro vragen we hem naar de overeenkomsten tussen zijn voormalige functie als teamleider bij Saint Gobain Abrasives en die van vestigingsverantwoordelijke bij Pro.

  • 31 juli 2023
  • 3 min. leestijd
Pro Industry Oldenzaal

Ruud, vorig jaar was je Rookie van het jaar. Nog gefeliciteerd! Hoe ben je bij Pro terechtgekomen?

Dank je wel! Ik was werkzaam als teamleider bij Saint-Gobain Abrasives in Eibergen. Vanuit deze functie heb ik een rondleiding gegeven aan twee medewerkers van Pro Industry, dat deed ik altijd bij klanten. Dit deed ik omdat zij zo de procedures beter leren kennen. Aan het einde van de dag kwam ik thuis en toen bedacht ik me dat ik het leuker vond aan de andere kant werkzaam te zijn, omdat ik op die manier bij meerdere fabrieken kon meekijken. Daarnaast was ik net klaar met mijn studie Commerciële Economie, waar ik ook iets mee wilde doen. Als accountmanager kon ik mijn kennis van het werk in de fabriek combineren met mijn commerciële drive. Ik nam contact op met Pro en inmiddels ben ik vestigingsverantwoordelijke van de vestiging in Oldenzaal.

Dat is een mooie carrièreontwikkeling! Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten tussen jouw werk in de fabriek en jouw huidige werkzaamheden op de vestiging?

Als teamleider moet je de mensen achter je krijgen, je moet snappen wat ze willen. Het is dus belangrijk dat je echt de taal van de operator spreekt. Zodra jij die taal spreekt, nemen ze je ook serieuzer. Ik merk dat ik dezelfde soort gesprekken voer bij Pro als dat ik deed tijdens mijn werk als teamleider: wensen en behoeften in kaart brengen, met operators in gesprek gaan, problemen oplossen en daardoor de lange termijn focus behouden.

 

Het mooie is, zodra ik vertel aan een uitzendkracht dat ik zelf ook in ploegendiensten heb gewerkt, en dat ik teamleider ben geweest, ik merk dat er een verandering in het gesprek plaatsvindt. Ze voelen zich gehoord en leggen vaak makkelijker een connectie. Pro Industry is geen generalist, gesprekken verlopen beter wanneer de uitzendkracht zich echt begrepen voelt.

Met opdrachtgevers merk ik hetzelfde, voornamelijk met teamleiders. Ze verwachten natuurlijk de kennis vanuit Pro. Om die behoefte te ontmoeten doen wij er als vestiging alles aan, we werken met opleidingen en nemen mensen aan die uit de procesindustrie komen. Ik krijg vaak van teamleiders bij verschillende opdrachtgevers te horen dat ze positief zijn over de inhoudelijke gesprekken die wij als vestiging met ze voeren. Daar ben ik wel trots op ja!


Hoe zou je jouw manier van samenwerken met opdrachtgevers omschrijven?

Hier in het Oosten gaan we vrij informeel om met onze klanten. We kennen ze meestal al jarenlang en weten wat er speelt. Ook is er veel wederzijds respect. Dat is voornamelijk fijn wanneer we snel moeten schakelen.

Zo had ik voordat dit interview plaatsvondt een gesprek met een opdrachtgever over een uitzendkracht. Hij functioneerde helaas niet naar behoren. Dat was geen leuk onderwerp maar door onze jarenlange samenwerking weten we direct de juiste stappen te nemen en kunnen we de vacature vrij snel opnieuw invullen. Zo is de klant snel weer tevreden. We zijn direct, informeel en komen snel met oplossingen. Ik denk dat dat onze manier van samenwerken goed beschrijft.

De kracht van de vestiging Oldenzaal is ons klantcontact. We krijgen vaak informele appjes in het weekend met ‘Proost’ of ‘Fijn weekend’. Dat is natuurlijk super leuk. Afgelopen januari ben ik vestigingsverantwoordelijke geworden voor de vestiging Oldenzaal, mijn focus voor dit jaar ligt op het behouden en optimaliseren van het klantcontact. We zitten diepgeworteld in de regio en het klantcontact is ons onderscheidend vermogen. Dat wil ik graag zo houden.

Wat voegt Pro toe voor uitzendkrachten en opdrachtgevers in de industrie volgens jou? 

Pro Industry is de expert in de maakindustrie. Onze opdrachtgevers, onze vacatures, onze kandidaten en onze accountmanagers, alles draait om de maak- en procesindustrie. We opereren al jaren in de nichemarkt waardoor we alle details kennen. Daardoor hebben we de grootste database met vacatures en uitzendkrachten in de procesindustrie. Een unieke positie waar wij allemaal trots op zijn.

Bij de onder andere de vestiging Oldenzaal, willen wij de klant zo goed leren kennen zodat we er 100% van kunnen uitgaan dat onze voorstellen aansluiten bij onze klant. We sturen de CV’s niet naar 6 a 7 bedrijven en dan kijken wie er hapt. We doen alleen gerichte voorstellen. Dat vinden klanten én uitzendkrachten fijn.

We krijgen regelmatig te horen van kandidaten dat ze het fijn vinden dat wij inhoudelijk weten wat de branche of het beroep inhoudt. Het helpt bij het leggen van de samenwerking tussen ons als uitzendbureau in de procesindustrie en de uitzendkracht. Dat maakt ook dat wij graag accountmanagers aannemen met ervaring in de industrie, juist omdat zij de taal spreken van de kandidaten zoals ik eerder heb verteld.