Steeds vaker hoor je het om je heen: Goed Werkgeverschap. Met de krapte op de arbeidsmarkt lijkt het een belangrijker onderwerp dan ooit tevoren want Goed Werkgeverschap ondersteunt de Employer Branding, reduceert de wervingskosten en zorgt voor omzetstijging in jouw organisatie. Maar wat houdt goed werkgeverschap eigenlijk in? Waarom is het zo belangrijk? En welke statistieken tonen aan dat het een positieve heeft op een organisatie? In deze blog gaan we dieper in op deze vragen en laten we zien waarom goed werkgeverschap essentieel is voor het succes van jouw organisatie.
Steeds vaker hoor je het om je heen: Goed Werkgeverschap. Met de krapte op de arbeidsmarkt lijkt het een belangrijker onderwerp dan ooit tevoren want Goed Werkgeverschap ondersteunt de Employer Branding, reduceert de wervingskosten en zorgt voor omzetstijging in jouw organisatie. Maar wat houdt goed werkgeverschap eigenlijk in? Waarom is het zo belangrijk? En welke statistieken tonen aan dat het een positieve heeft op een organisatie? In deze blog gaan we dieper in op deze vragen en laten we zien waarom goed werkgeverschap essentieel is voor het succes van jouw organisatie.
De belangrijkste kernwaarden van goed werkgeverschap - open communicatie, respect en waardering - dienen de basis te vormen in alle vormen van communicatie en alle lagen in jouw organisatie. Uit onderzoek van het Society for Human Resource Management (SHRM) kwam dat organisaties met een sterke focus op goed werkgeverschap maar liefst 50% minder verloop hebben dan organisaties die hier minder aandacht aan besteden.
Ook bleek uit onderzoek van Mercer dat 61% van de werknemers bereid is om langer bij een organisatie te blijven als zij zich gewaardeerd voelen. Dit benadrukt het belang van erkenning en waardering binnen organisaties, aangezien dit kan leiden tot een hogere werknemerstevredenheid en loyaliteit.
Goed werkgeverschap is essentieel voor het succes van een organisatie. Het aantrekken en behouden van talent, verhoogde productiviteit, lagere verloopkosten en het bevorderen van een positieve werkcultuur zijn slechts enkele redenen waarom het belangrijk is om te investeren in werkgeverschap. Als werkgever is het de moeite waard om aandacht te besteden aan goed werkverschap en te streven naar een omgeving waarin werknemers kunnen floreren.